söndag, oktober 16

Elviras cupcakes

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Igår vad jag lite extra snäll mot mina föräldrar att jag bakade överraskningscupcakes till dem som de fick när de kom hem. Plus att den stora översta cupcaken fick Astrid som "tack för att jag fick komma"-present! Här kommer receptet på dessa smörkrämscupcakes:
Smet:
4 dl mjöl
3 dl socker
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g rumstempererat smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
  1. Sätt ugnen på 175°C
  2. Sikta mjöl, socker, salt & bakpulver i en bunke
  3. Tillsätt smöret & häll i 1 dl mjölk & rör tills degen är slät och jämn
  4. I en annan bunke äggen, vaniljsockret, resterande mjölk och eventuellt karamellfärg.
  5. Vänd ner i mjölblandningen och rör om.
  6. Häll i muffinsformar, grädda i 20-25 min.
Smörkräm:
225 g smör
9 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2-3 msk grädde
karamellfärg
  1. Vispa med elvisp smöret slätt
  2. Ha i hälften av florsockret i två omgångar & vispa.
  3. Tillsätt vaniljsockret & 1 msk grädde med karamellfärgen.
  4. Ha sedan i resten av florsockret i två omgångar & det sista av grädden (ev. mer karamellfärg) och vispa till önskad konsistens.
puss

4 kommentarer:

  1. Tack så jätte jätte mycket för cupcaken, jag har inte smakat på den än, den är för fin, vill inte förstöra den ;)
    puss <3

    SvaraRadera
  2. Haha vad söt du är! Det var så lite så. ♥ Hoppas den är god! ;)

    SvaraRadera
  3. Det var en ljuvlig överraskning <3 Taackar söting!!!// Mammi

    SvaraRadera
  4. Åh vad gullig du e mamma, varsågod! ♥

    SvaraRadera

Om du inte har google-konto,
klicka på namn/webbadress för att kommentera!